Bidly
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

İman ve İslam farklı mıdır

Aşağa gitmek

İman ve İslam farklı mıdır Empty İman ve İslam farklı mıdır

Mesaj tarafından By_Çeri 22.08.08 5:07

İman ve İslam farklı mıdır?


Sual: Ehl-i sünnet âlimleri, imanı ve İslam�ı nasıl tarif etmiştir?
CEVAP
Ehl-i sünnet âlimleri, Peygamber efendimizin bildirdiği tarifi aynen aktarıyor. İman, Amentü�de bildirilen altı esasa inanmaktır. Amentü olarak bildirilen hadis-i şerifin meali şöyledir:
(İman; Allah�a, meleklere, kitaplara, peygamberlere, ahiret gününe, [yani Kıyamete, Cennete, Cehenneme, hesaba, mizana],
kadere, hayrın ve şerrin Allah�tan olduğuna, ölüme, öldükten sonra
dirilmeye, inanmaktır. Allah�tan başka ilah olmadığına ve benim Onun
kulu ve resulü olduğuma şehadet etmektir.)
[Buhari, Müslim, Nesai]

Meşhur Cibril hadisi de, imanın ve İslam�ın şartlarını açıklıyor:

Hazret-i Ömer anlatır:
Bir gün, Resulullahın yanında oturuyorduk. Tanımadığımız bir adam gelip sordu:
- İslam ne demektir ya Resulallah?
-
Kelime-i şehadet söylemek, her gün beş vakit namaz kılmak, Ramazan
ayında oruç tutmak, zekat vermek ve gücü yeterse Hacca gitmek.

- Doğru söyledin. İman ne demektir? [Biz bu kimsenin hem sorup hem de doğru diye tasdik etmesine hayret ettik.]
-
İman, Allah�a ve Meleklere ve Kitaplara ve Peygamberlere ve kıyamet
gününe ve hayrın şerrin, Allah�ın takdiri ile olduğuna inanmaktır.

- Doğru söyledin. İhsan ne demektir?
- Allahü teâlâya, Onu görür gibi ibadet etmendir. Sen Onu görmüyor isen de, O seni hep görmektedir.

- Kıyamet günü ne zaman olacaktır?
- Bunu, kendisinden sorulan, sorandan daha iyi bilmez.

Kıyametin alametlerini sordu. Resulullah da bildirdi. O kimse gittikten sonra, Resulullah bize dönerek, (Bunları sorup giden, Cebrail aleyhisselam idi. Size dininizi bildirmek için gelmişti) buyurdu. (Müslim, Nesai, Ebu Davud, Tirmizi)

Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Bazısı
hayrın anahtarı, şerrin kilididir. Bazısı da, şerrin anahtarı, hayrın
kilididir. Allah�ın hayrın anahtarını verdiği kimselere müjdeler olsun,
şerrin anahtarlarını verdiği kimselere de yazıklar olsun.)
[İbni Mace, Ebu Davud, Taberani, İbni Hibban]

Bu
hadis-i şerif de gösteriyor ki, hayır da şer de Allah�tandır. Şu âyet-i
kerime de, hayrın ve şerrin Allah�tan olduğunu bildirmektedir:
(Eğer
Allah insanlara, hayrı çarçabuk istedikleri gibi, şerri de acele
verseydi, elbette onların ecelleri bitirilmiş olurdu. Fakat bize
kavuşmayı ummayanları
[ahireti, dirilmeyi inkâr edenleri] biz, azgınlıkları içinde bocalar bir halde bırakırız.) [Yunus 11]

Hayrı
da şerri de yaratan Allah�tır. Kul hayır veya şer ister, Allah da kabul
ederse kul irade-i cüziyyesi ile onu işler. Allah izin vermezse, kul
hayrı da, şerri de işleyemez. Onun için Peygamberimiz, (Hayır da, şer de Allah�tandır)
buyurmuştur. Yoksa kimseye zorla hayır veya şer işletmez. Öyle olsa,
şer işleyen kimse, �falancaya hayır işlettin bana niye şer işlettin�
der. Cebriye fırkası, hayrı da şerri de Allah zorla işletir der,
Mutezile ise, hayra da şerre de Allah karışmaz, ikisini de kul yaratır
der. Bunun ikisi de yanlıştır.

Sual: İman-İslam, Mümin-Müslüman aynı mıdır, ayrı mıdır?
CEVAP
İman,
sözlükte, bir kimseyi tam doğru sözlü bilmek, ona inanmak, korkusuz
olmak demektir. İslam ise, teslim olmak ve kurtulmak demektir.
Istılahta yani deyim olarak farklıdır.

İman, Amentü�de
bildirilen altı esasa inanmak ve Allahü teâlâ tarafından bildirilen
emir ve yasakların tamamını kabul etmek, beğenmek ve inandığını dil ile
de söylemek demektir.

Dinimizdeki hükümlerin tamamına İman ve
İslam denir. Hepsi kısaltılarak, Amentü�de altı madde haline
getirilmiştir. Amentü�de bildirilenlere inanana Mümin veya Müslüman
denir. İman ve İslam birdir.

İman sadece inanmak, İslam da
uygulamak olsa idi, İslam�ın şartı beş değil dört olurdu. Birinci şart
kelime-i şehadet getirmek yani inanmak, ötekiler ise ameldir. Hepsine
birden İslam�ın şartı deniyor. İman edip de diğer dört şartı da yapana
Müslüman deniyor.

Amel edilecek, yani kalb ile ve beden ile
yapılacak ve sakınılacak şeylere, İslamiyet denir. İman, kalb ile olur.
İslam, kalb ve lisan ile birlikte olur. İman kalbe mahsustur. İslam
ise, kalbin, lisanın ve bedenin umumuna şamildir. Kalbdeki iman ile
kalbdeki İslam birbirlerinin aynıdır.

İman, muma benzer,
Ahkam-ı İslamiye mum etrafındaki fener gibidir. Mum ile birlikte fener
de, İslamiyet�tir. İmansız, İslam olamaz. İslam olmayınca, iman da
yoktur.

İman eden, Allahü teâlânın emirlerine teslim olur, yani
Müslüman olur. Kısacası, her mümin Müslümandır; her Müslüman, mümindir.
İman ve amel bilgilerine İslamiyet denir.

Sual: Hucurat
suresinde, (Bedeviler, �İnandık� dediler. De ki: Siz iman etmediniz,
fakat �İslam olduk� deyin) deniyor. İman ile İslam, yani Müslüman ile
mümin farklı mıdır?
CEVAP
Kelime olarak farklı ise de,
mana olarak farklı değildir. Bu meal açıklanmazsa iman ve İslam'ın ayrı
olduğu zannedilir. İslam olmak, terim olarak değil de, kelime anlamı
itibariyle, teslim olmak, boyun eğmek, anlaşmayı kabul etmek demektir.
İslam kelimesinin manası bilinirse, mesele kalmaz.

Bu âyet-i kerimede, ganimet hevesi ile Müslüman görünen bazı Bedeviler, sadaka almak için, (Biz iman ettik) dedikleri zaman, onlara, (Hayır
siz iman etmediniz, kalben tasdik etmediniz, kılıç korkusundan ve İslam
nimetinden faydalanmak için Müslüman göründünüz. İman ettik demeyin,
size teslim olduk, boyun eğdik deyin)
denmiştir.

Tefsir kitaplarında bildiriliyor ki:
Âyet-i
kerime, Esed bin Huzeyme oğullarından, bedevi olan Araplar hakkında
inmiştir. Bunlar, Resulullahın huzuruna bir kıtlık yılında gelmiş ve
zahiren şehadet kelimelerini getirmişti. Ancak inanmış değillerdi.
Medine yollarını pisliklerle berbat etmiş, fiyatların yükselmesine
sebep olmuşlardı. Resulullaha, (Biz sana yüklerimizle, ailelerimizle
birlikte geldik. Başkaları seninle çarpıştığı gibi, biz de seninle
savaşmadık. Bunun için bize zekât mallarından bir şeyler ver) demeye ve
Peygamber efendimize minnet etmeye başlamışlardı. Allahü teâlâ da,
onlar hakkında bu âyet-i kerimeyi indirdi.

Allahü teâlânın, (Fakat teslim olduk deyin)
buyurması, biz, (Öldürülmek ve çoluk çocuğumuz esir alınmak korkusuyla
teslimiyet gösterdik deyin) demektir. İşte bu, münafıkların vasfıdır.
Çünkü onlar kalb ile tasdik etmeden, inanmış görünmekle, ölüm ve
esaretten kurtuldular. İmanın gerçeği, kalb ile tasdiktir. Müslüman
olduk demek, Peygamberin getirdiklerini zahiren kabul etmektir. Bu da,
dünyada kişinin kanını dökülmekten kurtarır. (Kurtubi)

Sual: Hıristiyanlarla iman birliğimiz var diyen bir yazar, şunları yazıyor:
�Bir Alman Müslüman bana, (Sizler hep İslam�ı anlatıyorsunuz. Halbuki insanların ihtiyacı İslam�a değil, imanadır) dedi. Bir hoca da vaazında, (Yeryüzü
bir kitaptır. Bitkiler, varlıklar da bu kitabın harfleridir,
satırlarıdırlar. Bu kitabı iyi okuyan imanı öğrenir. Kâinatın bir
yaratıcısı olduğunu anlar. Bitkiler çamur yer bize meyve verir.
Hayvanlar ot yer, bize et verir, süt verir. Bunların bir yaratıcısı
oluğunu düşünmek imandır)
dedi. Bu hoca gibi kimse imanı anlatmıyor, herkes, imanı değil hep İslam�ı anlatıyor. Kaybımız da buradan oluyor.�
Şimdi
soruyorum: İslam�ı anlatmak kayıp mıdır? İnsanların İslam�a ihtiyacı
yok demek küfür değil midir? İman İslam�dan farklı mıdır?
CEVAP
Sadece
Allah�ın varlığını anlatmak iman değildir. Bir Yahudi de, bir
Hıristiyan da Allah�ın varlığına inanır. Çünkü kâinattaki her şey,
bütün fen ilimleri, Allah�ın varlığını göstermektedir. İnsan aklı ile
bir yaratıcının olduğunu bilebilir. Ama Allah�a nasıl iman edileceğini,
nasıl ibadet edileceğini bilemez. Bunun için İslamsız iman olmaz. İman Amentü�de
bildirilmiştir. Amentü�deki altı esastan biri eksik olursa o iman
olmaz. Sadece kâinat kitabını okumakla iman edilmiş olmaz. İmanın altı
esasını anlatmak da yetmez. Elde edilen iman muhafaza edilmezse imanı
anlatmanın ne önemi var?

İmanı muhafaza edebilmek için iki şey lazımdır:
1- Doğru imana yani Ehl-i sünnet itikadına sahip olmak.
2- Salih amellere sarılmak.

İman,
muma benzer, ibadetler mum etrafındaki fener gibidir. Mum ile birlikte
fener de, İslamiyet�tir. Olmazsa fener, mum çabuk söner. İmansız İslam
olmaz, İslam olmayınca, iman da yoktur. Bunun için Kur�an-ı kerimde, (İman edip salih amel işleyenler)
ifadeleri geçmektedir. Demek ki imanı muhafaza edebilmek için, salih
ibadetlere sarılmak şarttır. Bunun için de fıkhı iyi bilmek gerekir.
Bilmeden yapılan ibadet boşa gider, hem de iman muhafaza edilemez.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Dinin temel direği, fıkıh bilgisidir.) [Beyheki]

(Allah indinde en üstün kimse fakihtir.) [M.Zühdiyye] (Fakih = fıkhı bilen)

(İbadetlerin en kıymetlisi fıkhı öğrenmek ve öğretmektir.) [İbni Abdilberr]

(Âlimlerin en hayırlısı fakihlerdir.) [İ.Maverdi]

(Fıkhı bilmeden ibadet eden, gece karanlıkta bina yapıp, gündüz yıkana benzer.) [Deylemi]

Resulullah efendimiz fıkhı böyle överken, fakih için, Allah indinde en üstün kimse ve fıkıh için de, en kıymetli ibadet buyururken, fıkha ihtiyacımız yok diye fıkhı kötülemek elbette küfür olur.

İmam-ı a�zam hazretleri fıkıh için (lehine ve aleyhine olanı bilmektir)
diyor. Kârını zararını bilmeden iş yapana deli denir. Dinde de kârını
zararını bilmemek felakettir. Fıkıh bilmeden ibadet yapılamaz, iman da
korunamaz. Allah�ın varlığını ispata çalışmakla da iman kurtarılmaz.
Küfre düşürücü söz ve hareketleri bilmeyen her zaman küfre düşer.
Mesela Allah düşünür demek veya İslamiyet bir düşünce sistemidir demek,
ilahi şuur demek küfürdür. Allahü teâlâ, (İman edip salih amel işleyenler hariç herkes zarardadır) buyurdu. (Asr suresi)

Bir
dinsiz de, kâinata bakarak bir yaratıcıyı kabul edebilir. Onun için
sadece Allah�ın varlığını kabul etmek iman olmaz. İman kalb ile olur.
İslam kalb ve dil ile birlikte olur. İman kalbe mahsustur. İslam ise,
kalbin, dilin ve bedenin hepsine mahsustur. İman, altı şeyi öğrenip,
bunlara inanmak demektir. İman eden, dinin emirlerine uyarak Müslüman
olur. Cennete girme şartı müslüman olmaktır. İslam�ı bilmek ve uymak
şarttır. Bir âyette, (Allah indinde hak din ancak İslam�dır) buyuruluyor. Yoksa İslamiyet niye geldi? Hâşâ Allahü teâlâ İslam�ı lüzumsuz yere mi gönderdi?

Sual: İmanın şartlarıyla İslam�ın şartları farklı olduğuna göre, iman ile İslam farklı değil mi?
CEVAP
Hayır,
farklı değildir. Âdem aleyhisselamdan beri, Allahü teâlâ yüzlerce hak
din gönderdi. Hepsinin imanı müşterek idi. İmanda ayrılık olmaz. Bütün
dinlerde imanın şartları, amentünün esasları aynı idi. Şimdi, yediye
çıkaranlar, beşe indirenler varsa da, kıymetsizdir. Kalble, bedenle
yapılması ve sakınılması lazım olan şeyleri farklı olduğundan, her
dinin Müslümanlıkları da ayrıdır. Mesela âhir zaman peygamberinin
bildirdiği İslamiyet�te İslam�ın şartı beş iken, diğer dinlerde farklı
idi. Daha az veya daha çoktu. Mesela Musevilikte, İsevilikte hacca
gitmek şartı yoktu. Namaz vakitleri ve rekât sayısı değişikti. Ama
imanın şartında değişiklik yoktu; çünkü iman edilecek hususlar zamanla
değişmez. İman, muma benzer, dinin emir ve yasakları, mum etrafındaki
fener gibidir. Mum ile birlikte fener de, İslamiyet�tir. İmansız, İslam
olamaz. İslam olmayınca, iman da yoktur.

Sual: Kur�anda bir âyette, (Müslüman olarak can verin) dendiği halde, başka bir âyette ise, (Müminler kardeştir) deniyor. Bu, müminle Müslümanın farklı olduğunu gösterir mi?
CEVAP
Göstermez. İslam âlimleri, (Her mümin Müslümandır, her Müslüman, mümindir)
buyuruyor. Kelime olarak mümin, iman eden, imanın altı şartını kabul
eden kimse demektir. Müslüman da, İslam�ın beş şartına inanan kimse
demektir. Bir kimse, imanın altı şartına inanıp da İslam�ın beş şartına
inanmazsa o kimse mümin de, Müslüman da olmaz. Tersine, bir kimse de
İslam�ın beş şartına inansa, imanın altı şartına, hatta birine bile
inanmasa, mümin de, Müslüman da olmaz.

İmam-ı Kurtubi hazretleri tefsirinde, (Müslüman olarak can verin) mealindeki âyet-i kerimenin, (Müminler olarak can verin) demek olduğunu bildiriyor. (Müminler kardeştir)
mealinde âyet-i kerimenin tefsirinde ise, (Müslümanlar kardeştir)
anlamına da geldiğini bildiriyor. Peygamber efendimiz de bu âyet-i
kerimeleri, aynı şekilde açıklamıştır. Bu konudaki hadis-i şeriflerden
birkaçı şöyledir:

(Müslümanlar kardeştir. Takva hariç, biri ötekinden üstün değildir.) [Taberani]

(Müslüman Müslümanın kardeşidir, ona zulmetmez, yardım eder. ) [Buhari, Müslim]

(Müslüman müslümanın kardeşidir. Kardeşine sattığı malın kusurunu gizlemesi helâl olmaz.) [Müslim]

(Allahü teâlâ, Müslüman kardeşine karşı surat asana lânet eder.) [Deylemi]

(Müslüman kardeşini evinde ziyaret edip, yemeğinden yiyen, yemek yedirenden daha fazla sevab kazanır.) [Hatib]

(Müslüman kardeşine üç günden fazla dargın durmak helâl değildir.) [Ahmed]

(Müslüman kardeşinin bir ihtiyacını gideren, hac ve umre sevabı kazanır.) [Hatib]
By_Çeri
By_Çeri
Kurultay
Kurultay

Mesaj Sayısı : 399
Yaş : 32
Kayıt tarihi : 30/04/08

Kişi sayfası
Emsal Bar:
İman ve İslam farklı mıdır Left_bar_bleue100/100İman ve İslam farklı mıdır Empty_bar_bleue  (100/100)

https://www12.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz